De werking van cafeïne, wat doet het en hoe werkt het? - Healthy Point.nl
Healthy Point.nl - Lees je Fit
Gezondheid 19 oktober 2018
mm
thom Geen reacties

Snel afvallen? Maar heb je geen tijd en zin om lang in de keuken te staan? Dan zou dit voor jou dé oplossing kunnen zijn!

Ja! Ik wil snel afvallen!

Hoe werkt cafeïne nu eigenlijk? En wat zijn de positieve en negatieve effecten ervan? In dit artikel praat ik je bij over wat cafeïne allemaal wel niet voor je kan betekenen.

koffie bonenVoor de meeste mensen zal cafeïne wel bekend in de oren klinken. De stof cafeïne is erg gewild onder mensen die moeilijk wakker worden. Ook ik als sporter ben fan van cafeïne, dit omdat het je een extra focus en energiek gevoel geeft.

Er is een groeiende belangstelling naar cafeïne en daarom is het ook belangrijk om er de juiste informatie over te lezen.

De oorzaak van de belangstelling ligt waarschijnlijk aan het feit dat onze samenleving veel sneller en beter moet presteren en we ook langer wakker blijven door onze smartphones.

In dit artikel ga ik je juiste informatie geven over wat cafeïne nu precies is, hoeveel je er van mag gebruiken, wat de effecten zijn en nog veel meer.

Benieuwd? Lees dan vooral verder.

Wat is cafeïne?

Cafeïne is een stof die je veel kunt vinden in onze voeding. Cafeïne zelf is een wit poeder met een bittere smaak. Je kunt het voornamelijk terug vinden in plant producten zoals koffie, thee, cacao, guarana en nog 60 andere planten.

Cafeïne staat erom bekend een energiek gevoel te geven en vermoeidheid te verminderen, naast het energieke gevoel kun je je ook een stuk beter focussen en hierdoor is het een prestatieverhogend middel.

Om deze reden heeft cafeïne zelfs tijdelijk op de internationale dopinglijst gestaan van het olympisch comité.

Om een prettig gewenst effect van cafeïne te ervaren zul je ongeveer 5 mg per kilo lichaamsgewicht moeten innemen, dit is voor een persoon van 60 kg ongeveer 6-7 bakken koffie.

Voor een sporter is de stof een verrijking van de training. Je bent langer gemotiveerd, hebt meer energie, goede focus en cafeïne zorgt er zelfs voor dat er meer vetzuren worden verbrand. Het verhoogt dus de vetverbranding.

Maar natuurlijk heeft elk voordeel zijn nadeel. Bij een te hoge inname van cafeïne kan hypernervositeit ontstaan. Hierbij kun je last hebben van zweten, een hoge hartslag en een opgejaagd gevoel.

Koop nu voordelig je cafeïne bij Bodylab.nl >> 

De werking van cafeïne

Cafeïne wordt snel opgenomen in het bloed, Bijna de volledige dosering is binnen 45 minuten al opgenomen. Het effect van cafeïne is het grootst tussen 15 en 120 minuten na innamen.

Cafeïne werkt direct op de hersenen en stimuleert de afgifte van het hormoon adrenaline. Wanneer je te veel cafeïne inneemt komt er ook een te hoge dosering adrenaline vrij waardoor je dus hartkloppingen, een zenuwachtig gevoel, gaat zweten en rillingen krijgt.

Pillen

Adrenaline op zijn beurt stimuleert weer de afgifte van de neurotransmitter dopamine. Dopamine stimuleert de hersenen waardoor je een gelukkiger gevoel krijgt. Je zou het dus een beetje kunnen zien als een hele milde, niet schadelijke en legale variant van cocaïne.

De cafeïne wordt na ongeveer 6-8 uur door de lever afgebroken.

Hoeveel cafeïne mag ik per dag binnenkrijgen?

Hoeveel cafeïne je mag binnen krijgen verschilt per persoon. Niet iedereen is even gevoelig voor de werking en iemand die 100 kilo weegt kan meer cafeïne aan als iemand die 60 kilo weegt.

De gemiddelde Nederlandse man gemiddeld 7 kopjes koffie per dag, de Nederlandse vrouw gemiddeld 5 maar naast koffie drinken mensen ook veel thee, cola of eten ze chocolade.

Het voedingscentrum adviseert, wanneer je gevoelig bent voor cafeïne, om maximaal 400 mg cafeïne te gebruiken. Voor vrouwen die zwanger zijn wordt aangeraden om niet meer dan 300 mg cafeïne per dag binnen te krijgen.

Hoeveel cafeïne zit er in dranken?

• In een kopje zwarte koffie van 125 ml zit gemiddeld 85 mg cafeïne
• In een kop thee van 125 ml zit ongeveer 45 mg cafeïne
• In een glas cola van 150 ml zit ongeveer 35 mg cafeïne.

Energie drankjes bevatten ook veel cafeïne, ongeveer 70 tot 80 mg cafeïne per blikje. Maar naast de cafeïne zit er ook een hoog gehalte aan suiker in.

kopje koffie

De gevaren van cafeïne

Bij een dosering van 15 gram wordt cafeïne dodelijk. 1 gram is 1000 milligram.

Om koffie dodelijk te maken zou het betekenen dat je in enkele uren ongeveer 150 koppen koffie moet drinken, vrij onwaarschijnlijk dat dat je lukt.

Er zijn wel gevallen bekend dat mensen zijn overleden aan het innemen van cafeïne pillen. In een cafeïne pil ligt de dosering cafeïne veel hoger dan bij koffie, meestal 200 mg.

De symptomen van te veel cafeïne

Ondanks dat cafeïne je een gelukkiger gevoel kan geven, de vetverbranding stimuleert en ervoor zorgt dat je een stuk fitter de dag kan doorkomen, kun je ook een hoop nadelen ervaren als je voor langere duur te veel cafeïne binnenkrijgt.

Geïrriteerd zijn

Misschien herken je het wel: Je staat met je auto voor het stoplicht, wanneer het stoplicht op groen springt wacht de auto voor je net iets te lang met gas geven. Jij zit al scheldend en tierend achter het stuur.

geïrriteerde vrouw

Wanneer je grote hoeveelheden cafeïne binnen krijgt, kan irritatie een gevolg zijn.

Door de hoeveelheid cafeïne adem je minder diep in waardoor de hersenen minder zuurstof krijgen. Dit kan ervoor zorgen dat je denkvaardigheid negatief wordt beïnvloed.

Hoofdpijn en uitdroging

Bij grote hoeveelheden cafeïne kun je uitdrogen. Door deze uitdroging kun je gigantische hoofdpijn ervaren. Dit komt omdat de receptoren in je hersenen overladen, waardoor hoofdpijn ontstaat.

Ook wanneer je minder cafeïne binnen krijgt dan normaal kun je deze hoofdpijn ervaren.

Langdurig onrustig zijn

Je hebt moeite met stilzitten en je loopt rond als een kip zonder kop maar hebt geen idee wat je nu precies aan het doen bent. Herkenbaar? Het kan komen door een te veel aan cafeïne.

Hoewel cafeïne normaal gesproken juist zou zorgen voor een goede focus op dingen, zit dit bij een cafeïne te veel juist even wat anders. Dan kun je je namelijk helemaal nergens op concentreren.

Zelfs tijdens momenten die normaal gesproken ontspannen moeten zijn zoals even televisie kijken, ‘s morgens de krant lezen of een stukje lopen met de hond zijn er dan bijna niet meer bij wanneer je een cafeïne te veel hebt.

Je voelt je gestresst, maar weet niet waarom.

Oververmoeidheid

Een gezonde dosering cafeïne kan zeker zorgen voor een oppeppend gevoel wanneer je dit nodig hebt. Maar bij een te veel aan cafeïne gaat dit juist andersom werken.

Bij een te veel aan cafeïne wordt je juist vermoeider dan dat je al was. Maar wanneer je vermoeid bent denk je juist bij jezelf: “Ik moet koffie hebben”.

Vervolgens is de dag aan zijn einde en ga je proberen te slapen. Dit lukt niet omdat je te gestresst bent door de cafeïne. De volgende dag bent je moe en neem je weer koffie omdat je denkt dat cafeïne wel een oplossing kunt bieden.

En zo herhaalt het verhaaltje zich.

Depressieve man

Wat zijn de effecten van cafeïne?

Wat de effecten van cafeïne zijn heb ik al een klein beetje vertelt. Ik zal hier nu wat dieper op ingaan.

Hoe sterk het effect van cafeïne is, is afhankelijk van verschillende factoren, namelijk: Je leeftijd, drink gewoonten, rook gewoonten, lichamelijke conditie, en hoe snel je lichaam cafeïne afbreekt.

Door producten als melk en suiker aan je koffie toe te voegen wordt de opname van cafeïne vertraagt.

Het belangrijkste effect van cafeïne is de stimulerende werking op ons centrale zenuwstelsel. Wanneer cafeïne gaat werken zul je merken dat je minder moe en slaperig bent, je beter kunt focussen, en taken makkelijker gedaan krijgt dan wanneer je geen cafeïne op hebt.

Verder werkt cafeïne ook stimulerend op de hersenen, maag, darmen en nieren.

Cafeïne en parkinson

Met name de cafeïne uit koffie is erg gezond voor ons, het verminderd namelijk de kans op parkinson. Parkinson ontstaat door een tekort aan dopamine waardoor het goed kunnen functioneren van de spieren wordt verhinderd.

Door de cafeïne wordt er extra dopamine aangemaakt in de hersenen waardoor de kans op parkinson verkleint.

Cafeïne en insuline

De werking van insuline wordt negatief beïnvloed door cafeïne. Bij ongeveer 4 koppen koffie wordt de werking al minder en wordt er ook minder insuline aangemaakt.

Hierdoor loop je kans op het ontwikkelen van diabetes type 2 en ouderdomsdiabetes.

Cafeïne en kanker

Koffie bevat meerdere stoffen die een bescherming tegen kanker kunnen bieden.

Zo zit er in koffie chlorogeenzuur, die beschermt tegen dikke darm en lever kanker. Alle stoffen die in koffie zitten werken als antioxidanten, deze houden het ontstaan van kanker bij ons tegen.

Wanneer kan ik het best cafeïne innemen?

Het is verstandig om cafeïne in te nemen alleen op momenten dat je het echt nodig hebt, bijvoorbeeld voor het sporten.

Tijdens het sporten komen alle facetten van cafeïne tot zijn recht. Natuurlijk kun je het ook nemen tijdens je werk om wat meer focus op je werkzaamheden te krijgen.

Man die hardloopt

Er is niet één bepaalde tijd waarop het echt aan te raden is om cafeïne te gebruiken, het is echt aan jou om dat te bepalen.

Wat ik echter wel af raad is om cafeïne binnen 4 uur voor het slapen te nemen. Hier kun je namelijk behoorlijke slaapproblemen mee ontwikkelen.

Protein coffeeKoop nu voordelig je cafeïne bij Bodylab.nl >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *