De werking van magnesium: Wat doet het en hoe werkt het?
Healthy Point.nl - Lees je Fit
Gezondheid 5 oktober 2018
mm
thom Geen reacties

Snel afvallen? Maar heb je geen tijd en zin om lang in de keuken te staan? Dan zou dit voor jou dé oplossing kunnen zijn!

Ja! Ik wil snel afvallen!

Wat doet magnesium en wat zijn de voor- en nadelen en de gevaren van een tekort of overschot? In dit artikel geef ik je antwoord op deze vragen. Ook kun je hier vinden wat de meest geschikte magnesium supplementen zijn waaraan je geen geld weggooit

Man houd pil vastWat doet magnesium voor je lichaam? En welke soort magnesium kun je het best nemen? In dit artikel leg ik je uit wat de werking van magnesium is en waar je dit allemaal voor kunt gebruiken. Ook kun je onder andere lezen waarom magnesium eigenlijk onmisbaar is voor je lichaam.

Ik bespreek naast alle informatie ook welke magnesium supplementen je het best kun gebruiken en hoeveel je hiervan moet innemen.

Ben je nieuwsgierig?

Lees dan vooral verder.

Wat is magnesium en hoe werkt het?

Magnesium is net zoals zink en ijzer een belangrijk mineraal voor je gezondheid en lichaam. De mineralen in je lichaam zorgen ervoor dat de binnenkomende vitamines goed kunnen worden opgenomen door het lichaam en dat ze goed hun werk kunnen doen.

Magnesium is hiervan één van de belangrijkste. Magnesium stuurt namelijk meer dan 300 enzymen aan. En deze enzymen zorgen bepaalde processen in het lichaam op rolletjes loopt.

Magnesium zit in letterlijk elke cel van ons lichaam en helpt bij het ontspannen en aanmaak van energie.

Ongeveer 75% van de westerse bevolking heeft een magnesium te kort en dit kan grote gevolgen voor de gezondheid hebben. Het te kort is ontstaan doordat de bodem van ons groente en fruit word bemest met mest zonder magnesium.

Calcium en magnesium samen innemen zorgt voor de beste samenwerking. Deze twee versterken elkaar en kunnen eigenlijk niet zonder elkaar. Waarom? Daar kom ik later op terug.

Man aan het hardlopen

De gezondheidsvoordelen van magnesium

Magnesium heel veel gezondheidsvoordelen. Bij processen in het lichaam en in de hersens heeft magnesium een grote invloed. Ook al eet je gezond, krijg je er toch waarschijnlijk niet genoeg van binnen.

Dit is de lijst met gezondheidsvoordelen van magnesium:

1. Magnesium helpt bij het verbeteren van sportprestaties

Wanneer je aan het sporten bent gebruikt je lichaam 15 tot 20% meer magnesium dan wanneer je een rustdag hebt.

Magnesium helpt het bloedsuiker in de spieren te brengen en melkzuur (wat het bekende brandende gevoel in de spieren geeft) af te voeren uit de spier.

Magnesium kan de sportprestaties van atleten, ouderen en mensen met een chronische ziekten aanzienlijk verbeteren.

2. Magnesium helpt bij depressies

Bij de hersenfunctie speelt magnesium een grote rol. Zo zorgt magnesium dat je minder neerslachtig bent En een laag gehalte magnesium wordt veel gezien bij mensen met depressies.

Uit onderzoeken is gebleken dat 450 mg magnesium per dag net zo goed zou werken als een antidepressiva.

Depressieve man

3. Bij diabetes type 2 kan magnesium ook helpen

Bij ongeveer de helft van diabetes patiënten wordt een laag magnesium gehalte gemeten. Dit kan de werking van insuline verminderen en is je lichaam minder goed in staat om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

4. Magnesium heeft een ontstekingsremmend effect

Door een te laag magnesium gehalte krijgen chronische ontstekingen meer kans om te ontstaan. Dit is één van de oorzaken van onder andere vroegtijdig verouderen, obesitas en chronische aandoeningen.

Magnesium supplementen kunnen deze ontstekingen remmen en zelfs doen stoppen.

Overige gezondheidsvoordelen

Verder kan een magnesium supplement helpen bij:

• Het gevoeliger maken voor insuline waardoor diabetes minder snel te kop opsteekt.
• Vrouwen helpen om tijdens de overgang minder last te hebben van aankomen, opvliegers, pijntjes en prikkelbaarheid.
• Het voorkomen van migraine.
• De bloeddruk verlagen
• Het ontwikkelen van lichaamsenergie
• Eiwitvorming in de spieren waardoor deze sneller ontwikkelen en herstellen.
• Het beschermen van je DNA en RNA
• Het ontspannen en goed controleren van je spieren.
• Het goed functioneren van je hersens en neurotransmitters.
• Bot opbouw en helpt bot ontkalking tegen te gaan.

Magnesium supplementen

Je hebt verschillende magnesium supplementen. Maar helaas vind je in veel supplementen de goedkopere en minder effectieve soort magnesium, namelijk magnesiumoxide.

Hieronder bespreek ik de beste magnesium supplementen waarbij je waar voor je geld krijgt en er zeker van kan zijn dat ze werken.

Magnesium Citraat Poeder

Magnesium Citraat is de meest effectieve magnesium die er te vinden is. De poeder vorm van magnesium citraat is ideaal voor iedereen, maar zeker voor mensen die moeite hebben om pillen of capsules te slikken.

Deze magnesium poeder is hoog gedoseerd (315 mg per dosering) en makkelijk te doseren.

De voordelen van magnesium poeder zijn:

• Voldoende poeder voor ruim 110 doseringen
• Ondersteunt de werking van spieren en het zenuwstelsel
• Zorgt voor een gezonde elektrolytenbalans
• Bevordert de energiestofwisseling

magnesium citraat poeder

Bestel nu Magnesium Citraat Poeder bij Bodylab.nl >

Magnesium Citraat tabletten

Je hebt magnesium citraat in poeder zoals je hierboven kunt zien. Maar je hebt ook tabletten.

Deze tabletten zijn weer wat makkelijker mee te nemen en je hoeft geen lepeltje bij de hand te hebben.

De tabletten zijn wederom hoog gedoseerd (200 mg magnesium per tablet).

Met deze verpakking van 100 tabletten kun je tot wel 50 – 100 dagen doen.

De voordelen van magnesium poeder zijn:

• Ondersteunt de werking van spieren en het zenuwstelsel
• Zorgt voor een gezonde elektrolytenbalans
• Bevordert de energiestofwisseling
• Tabletten nemen zeer goed op
• 50 tot 100 dagen verpakking

magnesium citraat tabletten

Calcium Magnesium Scitech Nutrition

Een goede calcium magnesium verhouding is belangrijk. Daarom zoek je een product waar aan een goede verhouding is gedacht.

Calcium Magnesium van Scitech Nutrition is dit product.

Per tablet krijg je maar liefst 500 mg calcium en 250 mg magnesium binnen. Dit is dus een 2:1 verhouding.

Calcium is nodig om de magnesium niveau’s onder controle te houden, en magnesium is weer nodig om de calcium niveau’s onder controle te houden.

Je kunt dus wel stellen dat ze niet zonder elkaar kunnen.

De voordelen van Calcium Magnesium:

• De formule heeft een gezonde 2:1 verhouding
• 100 tabletten per verpakking (goed voor 50 – 100 dagen)
• Calcium draagt bij aan veel processen in het lichaam, net als magnesium
• Zorgt voor sterke botten en tanden

Calcium magnesium van scitech

Welk soort magnesium kun je het best nemen?

Je hebt verschillende soorten magnesium. De ene soort word beter opgenomen dan de ander, en er zit ook verschil in prijs.

Hieronder bespreek ik alle soorten magnesium en leg ik je uit wat de voor- en nadelen zijn.

Magnesium Citraat

Magnesium citraat wordt heel goed opgenomen door het lichaam waardoor het zeer effectief is. Ook heeft magnesium citraat geen verbinding nodig met de spijsvertering om te kunnen worden opgenomen.

Magnesium citraat is één van de duurdere maar meest effectieve varianten van magnesium.

Je krijgt dus echt waar voor je geld.

Magnesium Gluconaat

Magnesium gluconaat lijkt veel op magnesium citraat. Alleen gluconaat is een stuk milder voor je maag. Magnesium wordt namelijk ook voorgeschreven als laxatief middel.

Zo kan magnesium de maag van streek maken, diarree veroorzaken en ook misselijkheid kan voorkomen.

Hoewel dit niet veel voor komt heb je bij gluconaat echt de minste kans.

Magnesium Oxide

Magnesium oxide is de goedkoopste en slechts werkende soort van magnesium. Helaas zie je deze soort het meest terugkomen in magnesium supplementen.

Maar heb je bijvoorbeeld magnesium olie, dan is magnesium oxide wel weer heel geschikt.

Magnesium oxide geeft de grootste kans op diarree en misselijkheid.

Waarom is magnesium in combinatie met calcium beter?

Magnesium en calcium werken zowel met elkaar als tegen elkaar. Beide elementen hebben elkaar nodig maar kunnen ook weer niet met elkaar overweg.

Hoe meer calcium je op een dag binnenkrijgt, des te minder magnesium zal er worden opgenomen. Veel melkproducten kunnen dus een groot tekort aan magnesium veroorzaken.

Glas melk

Een goede verhouding van calcium en magnesium is 2:1. Als je bijvoorbeeld 200 mg calcium inneemt, moet je hier 100 mg magnesium bij nemen.

Maar zoals ik net al zei, calcium en magnesium kunnen ook niet zonder elkaar. Calcium en magnesium moeten namelijk in een gezond balans zijn. Dit gezonde balans zorgt voor goed werkende spieren, een goed werkend hart en een gezonde botstructuur.

Dosering van calcium en magnesium

De dagelijkse dosering van calcium en magnesium verschilt tussen man en vrouw.

Een gezonde dagelijkse dosering van een vrouw ligt namelijk op 300 mg magnesium en 1000 mg calcium per dag. En een gezonde dagelijkse dosering van een man ligt op 350 mg magnesium en 1000 mg calcium per dag.

Door middel van een calcium & magnesium supplement kun je dit dus makkelijk bijhouden aan de hand van het label op de verpakking.

Heb ik een magnesium tekort?

Als je veel ongezond eet kun je er eigenlijk wel van uit gaan dat je een licht magnesium tekort hebt. Met ongezond eten bedoel ik weinig groenten en fruit, veel suikerrijk voedsel of veel ongezonde vetten en witmeel producten.

Maar ook chronisch zieken mensen die leiden aan bijvoorbeeld Crohn of coeliakie, of mensen die zwaar intensief werk verrichten of zwaar sporten kunnen last hebben van een tekort aan magnesium.

Zelfs als je onder veel stress staat gebruik je veel meer magnesium dan je ‘waarschijnlijk’ binnen krijgt.

Maar hoe weet je nu precies of je een magnesium tekort hebt? En wat kun je eraan doen?

De symptomen van een magnesium tekort

De klachten van een magnesium tekort zijn erg uiteenlopend. Omdat magnesium zoveel processen aanstuurt in het lichaam kun je ook van veel dingen last krijgen.

De meest voorkomende klachten bij een magnesium tekort zijn:

• Spierkramp
• Gespannen spieren
• Menstruatiepijn
• Lusteloosheid
• Laag libido
• Migraine
• Prikkelbaarheid
• Een opgejaagd of zenuwachtig gevoel
• Koude handen en voeten

Maar bij een groot of langdurig tekort zijn de klachten wel wat ernstiger, namelijk:

• Hartkloppingen
• Spasmen
• Chronische vermoeidheid
• Spijsverteringsproblemen
• Overgevoeligheid
• Depressiviteit
• Astmatische of allergische klachten
• Versnelde botontkalking bij vrouwen na de overgang
• Postnatale depressie
• Spastische darm
• Angstig
• Slapeloosheid

Zoals je kunt lezen kun je last krijgen van behoorlijk wat problemen door het magnesium tekort.

Maar wat kun je nu doen aan een magnesium tekort? En hoe kom je er achter dat je een magnesium tekort hebt?

Hoe kom ik erachter of ik een magnesium tekort heb?

Bij een vermoeden van magnesium tekort zou ik altijd aanraden om naar de huisarts te gaan. Deze kan kijken naar de klachten die je hebt en kan je ook laten testen om achter de oorzaak van deze klachten te komen.

Deze test meet de bloedwaarde en de celwaarde en kan hieruit zien hoeveel magnesium er in je lichaam aanwezig is.

Dokters attributen

Wat kan ik doen aan een magnesium tekort?

Neem je dagelijkse voeding eens onder de loep. Zorg dat je voldoende groenten en fruit eet op dagelijkse basis. Probeer ook volkoren producten te eten in plaats van witmeel producten. Verder zijn producten als pure chocolade, bananen, peulvruchten en vooral noten goede leveranciers van magnesium.

Ook kun je magnesium supplementen gebruiken die ik in dit artikel heb beschreven om het tekort aan te vullen. Zo weet je precies hoeveel magnesium je dagelijks binnenkrijgt en heeft als bijkomstig voordeel dat deze supplementen makkelijk in te nemen zijn.

Heb ik magnesium te veel?

Je kunt ook last hebben van een magnesium te veel of overdosering. Dit komt niet vaak voor, en zeker niet bij gezonden personen.

Maar in sommige gevallen komt het wel eens voor dat er te veel magnesium in het lichaam aanwezig is.

Voornamelijk bij mensen met een verminderde nierwerking stootte de nieren niet voldoende magnesium af waardoor het zich op gaat hopen.

Hierdoor zoude ook mogelijk nierstenen uit kunnen ontstaan.

Ook bij een magnesium overschot komen verschillende symptomen kijken, namelijk:

• Diarree
• Misselijkheid
• Vermoeidheid
• Spierzwakte
• Hartritmestoornis
• Lage bloeddruk
• Urineretentie
• Ademhalingsproblemen
• Hartstilstand

Houdt wel in gedachten dat je niet meteen het ergste moet denken van de situatie.

Maar bij twijfel is het belangrijk om mogelijke problemen uit te sluiten door een bezoekje aan de huisarts te brengen.

Als het inderdaad het geval is van een magnesium overschot zal de arts calciumgluconaat voorschrijven om het magnesium gehalte te verlagen en de uitscheiding door de nieren verhoogd.

Wanneer de nieren niet optimaal werken is een dialyse nodig.

Hoe kom ik erachter dat ik een magnesium overschot heb?

Zoals bij een magnesium tekort is het ook bij een magnesium overschot verstandig om langs te gaan bij de huisarts.

Jullie zullen dan samen de klachten bespreken en indien nodig een bloedtest doen waaruit de magnesium niveau’s duidelijk worden.

Wat kan ik doen aan een magnesium overschot?

Je kunt zelf wat minder magnesium innemen en na een tijdje kijken of de klachten zijn verdwenen.

Wil je echt uitsluiting? Dan is de huisarts de meest verstandige optie.

Magnesium uit je voeding halen

Het is natuurlijk ook mogelijk om een gezond magnesium gehalte te hebben zonder te beginnen met magnesium supplementen.

Je kunt namelijk je magnesium ook uit voedingsbronnen halen.

Het enige nadeel is dat je dan niet precies weet hoeveel magnesium je binnenkrijgt en dit is dan ook weer een stuk lastiger bij te houden.

snel gespierd worden door gezond voedsel

In welke voedingsbronnen zit magnesium?

Je hebt aardig wat voedselbronnen die magnesium bevatten.

Vooral noten staan bekend om echte magnesium bommetjes.

Maar magnesium zit ook veel in:

• Groene groenten
• Peul vruchten
• Pure chocolade
• Avocado’s
• Sojamelk
• Volkoren producten
• Pindakaas
• Bananen

Dus je hebt voldoende bronnen om te kiezen wanneer je het op de natuurlijke manier wilt aanpakken.

Samenvatting

Magnesium is een heel belangrijk deel bij het gezond houden van je lichaam en geest.

Magnesium stuurt wel meer dan 300 processen in het lichaam en de hersens aan. Ongeveer 75% van de westerse bevolking lijdt aan een magnesium tekort en hierdoor kunnen uiteindelijk ernstige klachten door ontstaan.

Maar ook een magnesium overschot kan erg gevaarlijk zijn.

Bij twijfel over een magnesium tekort of overschot is het verstandig om een bezoek aan je arts te brengen.

Bij een tekort of het bijhouden van het magnesium gehalte kun je magnesium supplementen gebruiken. In dit artikel heb ik de beste magnesium supplementen besproken om zo te voorkomen dat je geld uitgeeft aan waardeloze producten.

Je kunt natuurlijk ook je magnesium uit natuurlijke producten halen als je dit liever hebt.

Houdt er dan wel rekening mee dat je bij natuurlijke producten niet precies weet hoeveel magnesium er in zit en dit dus lastig bij te houden is.

 

Heb je nog vragen of zit je met een probleem? Dan kun je ons natuurlijk altijd bereiken via onze Facebook pagina en via het contact formulier onder dit artikel.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *