Extra vetverbranding door HiiT trainingen, hoe effectief is het?
Healthy Point.nl - Lees je Fit
Cardio 21 september 2018
mm
thom Geen reacties

Snel afvallen? Maar heb je geen tijd en zin om lang in de keuken te staan? Dan zou dit voor jou dé oplossing kunnen zijn!

Ja! Ik wil snel afvallen!

HiiT training is ideaal voor vetverbranding. In slechts 3 keer 20 minuten per week training kun je al het dubbele resultaat bereiken van de klassieke cardio. Ik leg je uit wat de voor- en nadelen zijn en hoe je een goede HiiT training aanpakt.

Vrouw aan het rope swingenEen HiiT training (High Intensity Interval Training) kun je vergelijken met een cardio training. Alleen een cardio training is een stuk minder effectief en neemt daarnaast ook veel meer tijd in beslag.

HiiT training zorgt voor meer vetverbranding in kortere tijd en is daarom dus ook beter voor je lichaam omdat deze niet voor langere tijd onder spanning staat.

In dit artikel ga ik je precies uitleggen wat HiiT trainingen zijn en waarom ze zo effectief zijn. Ook vertel ik je de meest gemaakte fouten, de beste redenen om HiiT te doen en vertel ik je hoe je een HiiT training uitvoert aan de hand van een schema.

Lees dus snel verder.

Wat is HiiT?

HiiT staat dus voor High Intensity Interval Training. Wat het dus wil zeggen is dat je een interval training doet maar dan onder extreme inspanning waar tussen je korte periode’s van lage inspanning.

Doordat je voor een korte periode met hoge intensiteit traint zal je metabolisme een boost krijgen waardoor hij maximaal kan werken. Tijdens de periode’s van lage inspanning kun je even herstellen en bijkomen.

Een HiiT training is geen training die veel mensen gewend zullen zijn en daarom is het zo aan te raden. Vaak zitten mensen op een punt waarop hun lichaam toch wat minder vet gaat verbranden of geen spiermassa meer aankomen (ook wel een plateau genoemd).

Doordat een HiiT training zo intensief is en ook vooral nieuw is voor je lichaam zal het een enorme impact hebben op je resultaten (in de positieve zin).

HiiT trainingen zijn voornamelijk een alternatief voor de klassieke cardio. Alleen met HiiT is het een stuk intensiever, gevarieerder qua oefeningen en ook een stuk uitdagender en effectiever.

Ik hoor vaak dat mensen zweren bij de klassieke cardio, omdat dit de effectiefste manier zou zijn om vet te verbranden.

Ze hebben het totaal verkeerd.

Waarom lees je verder in het artikel.

Waarom is HiiT niet voor iedereen aan te raden?

Het is belangrijk om allereerst even te vermelden dat HiiT trainingen niet voor iedereen geschikt zijn.

Het is bijvoorbeeld niet verstandig voor mensen die langere tijd niet hebben gesport om te beginnen met een HiiT training. Het lichaam is de inspanning niet gewend en is dus zeker nog niet klaar voor een intensieve training zoals een HiiT training. Het lichaam zal daarbij ook zeker laten weten hier geen fan van te zijn.

Het is in dit geval verstandiger om de training weer rustig op te pakken en na een paar maandjes eens rustig aan HiiT te proberen.

HiiT is niet aan te raden voor mensen die:

• Hart problemen hebben
• Last hebben van een hoge bloeddruk
• Problemen hebben met de gewrichten
• Hart- en vaatziekten hebben

Besluit je toch een HiiT training te willen volgen? Overleg dan eerst even met de trainer en de huisarts/dokter.

Enkele tips voor een HiiT training

• Volg altijd een HiiT training onder begeleiding. Nooit alleen.
•Doe altijd voor je begint een warming-up en na de training een cool-down.
• Luister altijd naar je lichaam en push jezelf niet te ver.
• Bouw de intensiteit van de training wekelijks iets op. Bouw het vooral niet te snel op.

personal trainer helpt bij traingsschema maken

Hoe gaat een HiiT training in zijn werk?

Allereerst begin je met een warming-up. Dit doe je door bijvoorbeeld 10 minuten op de crosstrainer warm te lopen. Je kunt ook rekken en strekken voordat je begint met je HiiT workout. Zorg dat je spieren goed warm zijn.

Je kunt HiiT trainingen op verschillende manieren uitvoeren. Zo zou je het met fietsen of met hardlopen kunnen doen, maar ook op de crosstrainer of het roei apparaat in je sportschool.

Ik geef je een simpele uitleg over hoe je een HiiT training kunt uitvoeren op alle mogelijke manieren: Na je warming-up kies je het gewenste onderdeel wat je wilt doen, bijvoorbeeld fietsen.

Vervolgens ga je 1 minuut lang op 90% van je vermogen fietsen. Zorg dus dat je deze minuut echt alles geeft wat je in je hebt. Na deze minuut ga je 2 minuten lang langzaam fietsen. Dit is om je lichaam te laten herstellen en even op adem te komen.

Als de 2 minuten afgelopen zijn geef je weer 1 minuut lang alles wat je hebt. Zo herhaal je dat tot er 20 minuten om zijn.

Zoals je ziet is een HiiT training geen hoge wiskunde, het enige wat je nodig hebt is motivatie en wilskracht.

Waarom behaal je met HiiT zo veel resultaat?

Als je HiiT vergelijkt met cardio dan is HiiT een betere optie omdat je hier simpelweg sneller en meer resultaat mee boekt. Dit komt voornamelijk omdat een HiiT sessie veel meer met je lichaam doet dan een low intensity cardio sessie.

Man ligt uitgeput op grond

Cardio is slechts een manier om extra calorieën te verbranden

Bij cardio kan het zelfs voorkomen dat door de langdurige inspanning zonder pauze je lichaam spierweefsel gaat gebruiken als brandstof. En dus niet je vetmassa.

Dat is zonden, want je doet die cardio sessie juist om vet massa kwijt te raken en niet omdat je van je spiermassa af wilt.

Bij een HiiT training wordt de spiermassa juist opgebouwd door de korte periode’s van extreme inspanning.

HiiT verbeterd je conditie

In onderzoeken is aangetoond dat de test personen in slechts 6 HiiT sessies hun conditie hadden verdubbeld.

Tijdens een HiiT training wordt de vetverbranding en je metabolisme ook extra geboost

Op deze manier kun je in slechts 50 tot 60 minuten per week meer resultaat behalen dan met cardio in 60 minuten per sessie.

HiiT stimuleert de aanmaak van groeihormonen

Groeihormonen zijn belangrijk voor het herstel en de opbouw van je spieren. Zonder deze groeihormonen zul je weinig resultaat behalen. Groeihormonen zijn ook belangrijk bij de verbranding van vetcellen en de mentale gezondheid.

HiiT heeft een positief effect op de gezondheid van je hart

Tijdens een HiiT training gaat je hartslag omhoog. Door de afwisseling tussen hoge en lage inspanning geef je je hart niet de ruimte om te wennen aan het tempo. Hiermee maak je je hart sterker.

Zoals je ziet is HiiT op vele vlakken veel meer resultaatgericht dan een lange saaie cardio sessie.

Rood hart op een stok

De meest gemaakte fouten tijdens een HiiT training

Je hebt kunnen lezen dat HiiT trainingen een manier zijn om snel goede resultaten te behalen. Echter moet je de training dan wel goed uitvoeren. Het is belangrijk om de onderstaande ‘fouten’ te voorkomen of op te lossen om zo veel mogelijk resultaat te behalen en te kans op blessures te verkleinen.

Hieronder heb ik de grootste fouten op een rijtje gezet.

Het gebruik van te zware gewichten

Bij HiiT is het belangrijk er rekening mee te houden niet te zware gewichten te gebruiken. Je zult hard moeten werken om je hartslag hoog te houden en daarvoor zijn zware gewichten minder geschikt.

Het is aan te raden om het gewicht langzaam per sessie op te bouwen. En probeer het vooral niet te forceren want te zwaar is te zwaar, en een blessure zit in een klein hoekje.

Ook met licht gewicht zul je spiermassa aanzetten doordat ze weinig rust krijgen tijdens de Hiit sessie. Het hebben van veel spiermassa is voordelig omdat dit ook zorgt voor het extra verbranden van calorieën.

Niet flexibel genoeg zijn

Het is handig of flexibel te zijn bij HiiT sessies. Wanneer je stijve spieren hebt kun je veel oefeningen bijna niet of slecht uitvoeren. Om wat leniger te worden kun je er voor kiezen om bijvoorbeeld yoga te gaan doen. Je kunt er ook voor kiezen om veel te rekken en strekken.Man is aan het stretchen

Je lichaam geen tijd geven om te herstellen

Voordat je met een HiiT training begint is het heel belangrijk om een warming-up te doen. Zo worden je spieren warm en zijn ze klaar om te bewegen. Uiteindelijk heb je ook meer resultaat met warmen spieren want de doorbloeding is dan een stuk beter.

Ook na je training is het belangrijk om te stretchen en een cooling-down te doen. Zo haal je veel spanning van je spieren af en geef je je hartslag de tijd om op een gezonde manier weer een goed ritme te krijgen.

Te ingewikkeld willen doen

Je ziet het vaak, vooral bij beginners. Mensen die de technieken nog niet helemaal onder controle hebben maar al wel veel gevorderde oefeningen uitvoeren. Vaak weten ze niet wat ze doen of denken ze dat moeilijke oefeningen sneller resultaat brengt.

En dat is jammer, want eigenlijk behalen ze dan juist minder resultaat. Doordat je de techniek niet beheerst weet jijzelf en je lichaam niet welke spieren er nu gebruikt moeten worden. Zo train je de gewenste spier dus niet optimaal.

Het trainen met slechte techniek is ook blessure gevoeliger en hierdoor gebeurt het vaak dat mensen een paar weken of zelfs maanden niet meer trainen.

De voordelen van HiiT trainingen

Ik heb al enkele voordelen van HiiT benoemd maar ik zal ze nog even voor je op een rijtje zetten.

Hier komen ze:

Een HiiT training geeft je stofwisseling een boost

Doordat je tot het uiterste gaat, gaat je lichaam meer zuurstof verbruiken. Hierdoor gaat je metabolisme harder werken en verbrand je extra calorieën.

Je hart wordt sterker

Door HiiT trainingen te volgen kun je je hart sterker maken.

HiiT kun je overal doen

Om een HiiT sessie te volgen hoef je alleen maar een klein beetje ruimte te hebben. Je hoeft er niet voor naar een sportschool of naar buiten (mag natuurlijk wel).

Je kunt door HiiT meer vet verbranden in minder tijd

Door hoge intensiteit met lage intensiteit oefeningen te combineren train je zowel je spieren als je hart. Dit helpt je om extra vet te verbranden.

HiiT houdt je bloedsuiker op pijl

Trainingen zoals HiiT met veel intervallen zorgen ervoor dat je bloedsuiker in balans blijft.

Een HiiT sessie is voor iedereen aanpasbaar aan eigen wensen

Zo hoef je tijdens een HiiT sessie niet heel zwaar te trainen maar kun je met lichte gewichten ook hele mooie resultaten behalen. Maar wil je nu wel met zware gewichten trainen? Dan is dit ook geen probleem.

Zijn er ook nadelen aan HiiT?

Het is nu denk ik wel duidelijk dat HiiT een zware training is. Niet zo zeer zwaar in gewicht maar vooral in spieruithoudingsvermogen. Daarom is het belangrijk dat je al een ‘basis’ hebt met beweging.

Mensen die bijvoorbeeld een kantoorbaan hebben die graag HiiT trainingen willen volgen zullen er niet goed aan doen om meteen keihard aan de bak te gaan. Je zult eerst langzaam moeten opbouwen en je lichaam laten wennen aan de beweging.

Cardio in trainingsschema maken

Deze basis is makkelijk op te bouwen door 3 tot 5 keer per week met een matige intensiteit te trainen. Na enkele weken zul je het niveau kunnen verhogen en zul je steeds mooiere resultaten gaan behalen.

Doe je dit niet? Dan heb je grote kans op een blessure.

Ook mensen met hart- en vaatziekten hebben een extra risico en kunnen voordat ze met HiiT beginnen eerst beter even contact opnemen met hun huisarts.

Je doet er altijd goed aan om HiiT met een groep of een begeleider uit te voeren. Deze kan je dan wijzen op eventuele techniek foutjes en daarnaast kunnen ze je ook nog extra motiveren.

Het oorspronkelijke HiiT protocol

Het oorspronkelijke HiiT protocol is afgesteld op een 2:1 ratio met afwisselende periodes van hoge en lage intensiteit. Het voorbeeld wat ik in dit artikel heb aangehouden is volgens de 2:1 ratio, namelijk: 1 minuut hoge intensiteit gevolgd door 2 minuten lage intensiteit.

Maar je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om 30 seconden hoge intensiteit en 1 minuut lage intensiteit te hanteren.

De HiiT training duurt zelf 15-20 minuten maar dan is de warming-up en de cooling-down nog niet meegeteld.

De conclusie

HiiT training is ideaal voor vetverbranding. Wanneer je op zoek bent naar een manier om snel ongewenste kilo’s te verliezen maar geen zin hebt om uren lang op de crosstrainer voor je uit te staren, en je wel de moeite wilt doen om je doel te bereiken, dan is HiiT een hele goede manier om dit aan te pakken.

Houdt er rekening mee dat je goed opgewarmd moet zijn, en je lichaam al een beetje hebt laten wennen aan het bewegen. Als je dit niet doet liggen de blessures op de loer.

Naast de vetverbranding brengt HiiT nog veel meer gezondheidsvoordelen met zich mee. Deze gezondheidsvoordelen heb ik allemaal besproken in dit artikel.

Maak je droom mogelijk met Gespierde God

Om een gezond en mooi lichaam te krijgen zijn er slechts enkele punten waar je je aan moet houden. Namelijk: Voeding, Training en Rust.

In feiten kun je zeggen dat je maar centimeters verwijderd bent van een gezond en mooi lichaam. Het enige wat jij hoeft te doen is de keuze maken en je vast bijten in je doel.

Met doorzettingsvermogen en voldoende kennis en motivatie kun je zeker veel resultaat boeken in korte periode.

Nu begrijp ik dat niet iedereen de tijd en zin heeft om al deze kennis te vergaren.

Het e-book Gespierde God van gecertificeerd personal trainer Glenn Goossens bevat alle kennis over voeding, training en techniek die je moet weten.

Je vindt kant-en-klare voedings- en trainingsschema’s maar het is natuurlijk ook wel fijn als je zelf schema’s zou kunnen maken. Hij zal je dan ook uitgebreid uitleggen hoe je zelf deze schema’s in elkaar zet om er oneindig profijt van te hebben. Deze schema’s zijn ideaal om te combineren met HiiT training om zo pas echte resultaten te boeken en dat ongewenste vet er voor altijd af te houden.

Meer weten over het e-book Gespierde God? Klik op de knop hieronder.

Lees ook even mijn uitgebreide review over Gespierde God.

Via onderstaande knop ontvang je een tijdelijke korting met een aantal gratis bonussen, wat de bonussen zijn kun je ook op de website vinden.

Garantie

90 dagen garantie logen

Mocht je je toch bedenken, Geen probleem. Je kunt altijd gebruik maken van je 60 dagen niet-goed-geld-terug garantie. Maar ik betwijfel of je er spijt van gaat krijgen.

Gespierde God kopen? Doe het vandaag nog via onderstaande kortinglink!

STUUR MIJ NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *