Hoe schadelijk is slaaptekort? Beter slapen door deze supplementen
Healthy Point.nl - Lees je Fit
Gezondheid 17 december 2018
mm
thom Geen reacties

Snel afvallen? Maar heb je geen tijd en zin om lang in de keuken te staan? Dan is dit voor jou de oplossing.

Ik wil slank en fit worden

Hoe schadelijk is een slaaptekort? Ik ga je in dit artikel vertellen wat het kan aanrichten, maar ook wat je eraan kunt doen. Lees dus snel verder.

Slapende vrouw in bedVeel mensen hebben last van slaaptekort, maar hoe schadelijk is slaaptekort eigenlijk? De effecten zoals humeurig zijn en niet goed kunnen concentreren zijn bekend. Maar wist je ook dat een slaaptekort ingrijpende gevolgen kan hebben voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid?

Een op de drie mensen heeft last van slapeloze nachten. Hier krijgen dingen als stress, koffie, beeldschermen en het werk vaak de schuld van.

Wanneer je regelmatig slechts slaapt kan dit ernstige klachten opleveren zoals: obesitas, hartklachten, diabetes en depressie. Het is zelf zo dat slecht slapen uw levensverwachting verkort.

Een goede nachtrust is dus essentieel voor een gelukkig en gezond, maar vooral een lang leven.

 

Hoeveel slaap heb ik nodig?

Ik denk dat iedereen het wel eens heeft gehoord: Je hebt 8 uur slaap nodig per nacht. Dit verschilt zo van persoon tot persoon. De een heeft 7 uur slaap nodig, de ander weer 9 dus er is niet echt een vaste tijd.

Wat wel zeker is, is dat je minimaal 7 tot 9 uur slaap nodig hebt om goed te kunnen functioneren.

Er zijn veel factoren die ervoor kunnen zorgen dat je slecht slaapt, er zijn natuurlijk de dagelijkse factoren zoals inderdaad stress, druk op werk en te veel koffie drinken. Probeer dit dus te vermijden of zo veel mogelijk te beperken.

Wat gebeurt er als ik niet genoeg slaap?

Iedereen zal het slechte humeur, het gebrek aan concentratie en de vermoeidheid van een slaaptekort wel eens ervaren. Wanneer je één nacht slecht hebt geslapen zul je deze nadelen ook wel ervaren, maar het zal niet meteen slecht zijn voor je gezondheid.

Wanneer het slecht slapen eerder regelmaat dan uitzondering is zul je merken dat de geestelijke nadelen wat zwaarder zullen worden. Je zult je heel moeilijk kunnen concentreren en is het moeilijk om lastige beslissingen te nemen.

Vermoeide vrouw voor computer

De kans op ongevallen op het werk en verkeer wordt hierdoor ook groter.

Als het slaaptekort nog langer aanhoudt, kan het je gehele gezondheid nadelig beïnvloeden en kun je bijvoorbeeld sneller ziek worden, een hartaandoening ontwikkelen en sneller depressief woden.

Hieronder vertel ik je 7  punten waar een goede nachtrust bij kan helpen.

Voldoende slaap verbetert het immuunsysteem

Wanneer je merkt dat je vaak verkouden bent en/of griep hebt kan de oorzaak liggen aan een slaaptekort. Wanneer je weinig slaapt verslechtert je immuunsysteem namelijk. Hierdoor is het voor je lichaam lastiger om ziektekiemen te bestrijden.

Slaap helpt bij het afvallen

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die slecht of weinig slapen, een slechtere eetgewoonte ontwikkelen. Vaak komt dit omdat mensen te laat op de dag eten, heel onregelmatig eten, slechte voeding binnen krijgen zoals fastfood en kant-en-klaar maaltijden en omdat de leptine niveau’s door te weinig slaap verlagen.

Leptine is een chemisch stofje dat je lichaam aanmaakt om je een vol gevoel te geven zodat je weet dat je moet stoppen met eten.

Hierdoor kun je op de langer termijn obesitas ontwikkelen.

Slaap maakt je gelukkiger

Aangezien een enkele nacht met weinig slaap je de volgende dag chagrijnig kan maken, is het niet gek dat wanneer je op de langer termijn slecht slaapt, je last kunt krijgen van langdurige stemmingsstoornissen zoals depressie of een angststoornis.

Een onderzoek waar mensen met een depressie of angststoornis een vragenlijst moesten invullen over hun slaapgewoontes heeft aangetoond dat een groot deel van de deelnemers minder dan 6 uur per nacht sliep voor een langere periode.

Zon's opkomst

Een goede nachtrust voorkomt diabetes

Mensen die gemiddeld 5 uur per nacht slapen hebben een verhoogd risico op diabetes. Wanneer je tijdens het slapen niet voldoende uitrust zou dat uiteindelijk kunnen leiden tot het ontwikkelen van diabetes type 2.

Doordat je zo weinig slaapt, veranderd de manier waarop je lichaam glucose verwerkt. Het lichaam gaat de glucose dan opslaan in plaats van dat het word gebruikt voor energie.

Voldoende slaap zorgt voor een seksuele gezondheid

Heb je weinig zin in seks? Dit zou kunnen komen door een slechte nachtrust. Wanneer mannen en vrouwen een slaaptekort hebben, is hun libido vaak ook lager. Hierdoor krijg je minder zin in seks.

Voor mannen die lijden aan slaapapneu is het helemaal een lastige kwestie. Slaapapneu is een slaapaandoening waarbij tijdens het slapen de ademhaling wordt onderbroken. Mannen die last hebben van slaapapneu hebben vaak ook een lagere testosteronspiegel waardoor het libido lager wordt.

Een slaaptekort verhoogt de kans op een beroerte

Een langdurig slaaptekort kan ervoor zorgen dat de bloeddruk hoger word, ook worden er meer stofjes aangemaakt die in verband staan met ontstekingen. Door deze stofjes wordt het hart extra belast.

Voldoende slaap maakt je vruchtbaarder

Probeer je een baby te krijgen, maar lukt het niet? Het zou kunnen komen door te weinig slaap. Zowel mannen als vrouwen kunnen minder vruchtbaar worden wanneer ze te weinig slapen. Het blijkt dat wanneer je vaak slecht slaapt, problemen kunnen opspelen waarbij hormoonspiegels dalen.

Hierdoor word je minder vruchtbaar en is de kans op een baby ook minimaal.

zwangere vrouw met hartje voor buik

Kan ik mijn verloren slaap inhalen?

Wanneer je niet voldoende slaapt kun je dit op één manier goed maken, je zult meer moeten gaan slapen.

Wanneer je maandenlang niet goed hebt geslapen zul je dit niet goed kunnen maken met één enkele lange nacht. Je kunt dus wel verwachten dat je enkele weken vroeg moet gaan slapen om het slaaptekort in te halen.

Ga bijvoorbeeld naar bed wanneer je moe bent, probeer dan wakker te worden uit jezelf, zonder alarmklok dus.

Probeer in het begin maximaal 10 uur te slapen. Als je dit langere tijd volhoud, raakt je lichaam meer uitgerust en zal de periode dat je slaapt geleidelijk afnemen tot een gezond niveau.

Probeer ook zo min mogelijk cafeïne of andere energie opwekkende middelen binnen te krijgen. Ze booste tijdelijk je energie en concentratie maar ze verpesten je slaappatroon zonder dat je het in de gaten hebt.

Beter slapen door deze 4 supplementen

Er zijn enkele supplementen die een goede nachtrust bevorderen. Ik vertel je welke supplementen dit zijn en hoeveel je ervan moet innemen.

1. Melatonine

Melatonine is een lichaamseigen stof en wordt aangemaakt door de hersenen. Zo geeft het lichaam aan dat het moe is en dat je moet gaan slapen.

Uit onderzoek is gebleken dat proefpersonen die last hadden van slapeloosheid, na het slikken van melatonine gemiddeld 4 minuten sneller in slaap vielen, 13 minuten langer sliepen en voornamelijk ook dieper sliepen.

Melatonine is een product dat goed is onderzocht en het is veilig bevonden. Maar het blijft ook een hormoon, dus neem er niet te veel van in.

De aanbevolen dosering is 0,5 tot 3 mg een uur voordat je gaat slapen.

Twijfel je over melatonine? Neem dan even contact op met je huisarts. Wanneer je last hebt van suikerziekte of hormonale problemen is het sowieso verstandig om even bij de huisarts langs te gaan.

melatonine bodylab.nl

Bestel nu 90 tabletten melatonine voor €6.99 bij Bodylab.nl >>

Bestel nu 180 capsules melatonine voor €20.90 bij Bodyenfitshop.nl >>

2. Valeriaan

Valeriaan is een natuurproduct en is afkomstig uit wortels van de valeriaanplant. Valeriaan is al een eeuwen oude manier om zenuwachtige gevoelens en slaapproblemen te verminderen.

Valeriaan werkt op de GABA-receptoren. GABA staat voor gamma-aminoboterzuur. Dit is een neurotransmitter in onze hersenen en deze zijn verantwoordelijk voor een kalmerende werking.

Wanneer je slaappillen van de huisarts krijgt, werken deze ook op onze GABA-receptoren. Het enige verschil tussen de slaappillen van je huisarts en valeriaan, is dat de slaappillen van de huisarts een lijst van bijwerkingen meebrengt en valeriaan volledig veilig is.

valeriaan bodyenfitshop.nl

Bestel nu 100 capsules valeriaan voor €3.90 bij Bodyenfitshop.nl >>

3. Magnesium

Ook magnesium kan de slaap bevorderen. Doordat magnesium sterk optreed tegen het stress-hormoon cortisol, neemt de stress af en raakt het lichaam meer ontspannen. Aangezien stress vaak een grote factor is bij slaapproblemen, is magnesium hier dus een goede oplossing voor.

Helaas werkt magnesium niet direct wanneer je het nodig hebt. Het duurt 1 of 2 weken voordat je de werking van magnesium echt begint te merken.

Je kunt magnesium het best gebruiken door vlak voor het slapen gaan 200 – 300 mg magnesium in te nemen. Houd dit 1 of 2 weken vol en je zult dieper en langer kunnen slapen.

Ben je benieuwd wat magnesium nog meer voor je kan betekenen? Lees dan mijn artikel over de werking van magnesium.

magnesium bodylab.nl

Bestel nu 100 tabletten magnesium citraat voor €18.90 bij Bodylab.nl >>

Bestel nu 100 tabletten magnesium citraat voor €15.90 bij Bodyenfitshop.nl >>

4. Tryptofaan

Tryptofaan is een aminozuur dat in de hersens wordt omgezet tot de stof serotonine. Serotonine zorgt voor een ontspannen en aangenaam gevoel.

Ook is serotonine de voorloper van melatonine, wanneer je dus een gezond serotonine gehalte in je lichaam hebt, kan het lichaam dus ook beter melatonine aanmaken waardoor je uiteindelijk dus nog makkelijker in slaap kunt vallen en de hele nacht rustig door kunt slapen.

Neem een half uur voor het slapen 1 gram tryptofaan en je zult merken dat je beter zal slapen.

l-tryptofaan bodylab.nl

Bestel nu 60 capsules L-tryptofaan voor €19.90 bij Bodylab.nl >>

Bestel nu 60 capsules L-tryptofaan voor €17.90 bij Bodyenfitshop.nl >>

Perfect slapen in 7 stappen

Wil je nu liever geen supplementen innemen om beter te slapen, maar ben je op zoek naar een alternatieve manier om beter te leren slapen? Dan is het boek ‘Perfect Slapen in 7 Stappen’ een echte aanrader voor jou.

Klik op de link om naar mijn Perfect Slapen in 7 Stappen review te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *