Hoe belangrijk is slapen voor jou en je gewicht? 10 tips om goed te slapen
Healthy Point.nl - Lees je Fit
Afvallen 12 december 2017
mm
thom 1 reactie

Snel afvallen? Maar heb je geen tijd en zin om lang in de keuken te staan? Dan zou dit voor jou dé oplossing kunnen zijn!

Ja! Ik wil snel afvallen!

Slapen is belangrijk voor jou en je gewicht, maar waarom? In dit artikel vertel ik je meer over slapen, waarom het zo belangrijk is en geef ik je 10 tips over hoe je beter kunt slapen.

Slapende vrouw in bedSlapen is iets wat iedereen doet, het is één van de belangrijkste dingen voor een gezond lichaam. Misschien zelfs wel belangrijker dan gezond eten of beweging.

Slapen is belangrijk voor zowel je lichaam als je geest. Wil je goed kunnen functioneren? Dan zul je ook goed moeten slapen. Tegenwoordig is iedereen druk en denken veel mensen niet genoeg aan een goede nachtrust. Hierdoor kun je allemaal kwaaltjes ontwikkelen. Slapen is voor veel dingen belangrijk.

Bijvoorbeeld voor een sterk immuunsysteem, herstel van je spieren en het loslaten van stress.

Dit heeft ook allemaal invloed op je spijsvertering, eetlust en dus ook je gewicht!

Ben jij iemand die zijn slaap er ook bij in laat schieten? Lees dan snel verder. Ik geef hieronder 10 tips om makkelijker in slaap te komen en hoe je beter kunt slapen, en ga ik dieper in over waarom slapen zo belangrijk is voor je gewicht en gezondheid.

Hoe belangrijk is slapen voor je gewicht?

Slaap is een belangrijk iets als het gaat om afvallen of aankomen. Misschien is het je wel eens opgevallen, je hebt een korte nacht gehad en je hebt meer trek in snoep, koekjes of andere (suikerrijke) snacks. Dit kan wel kloppen! Er zijn onderzoeken die hebben aangetoond dat mensen die slecht/weinig slapen meer zin hebben in dit soort producten.

Dit heeft te maken met 2 hormonen, genaamd: Leptine en Ghreline. Leptine is een hormoon dat ervoor zorgt dat je hersenen een seintje krijgen die aangeeft dat je genoeg hebt gegeten. Als je niet genoeg slaapt dan dalen de Leptine niveau’s, en blijft je eetlust dus langer aanhouden.

Ghreline geeft een seintje dat je honger hebt. Als je niet genoeg slaapt dan stijgen de Ghreline niveau’s en krijg je dus meer honger.

Wanneer je niet genoeg slaapt kun je ook moeilijker de verleiding weerstaan om koekjes, snoepjes of andere snacks te laten liggen. En de combinatie van deze 3 situaties is dus fataal voor je gewicht.

Vermoeide vrouw voor computer

Hoeveel slaap heb ik per nacht nodig?

Hoeveel slaap per nacht nodig is is voor elk persoon anders, de een heeft een paar uur slaap nodig en de ander heeft 8 uur of meer slaap nodig.

er wordt vaak gezegd dat je gemiddeld 8 uur per nacht moet slapen maar zo simpel ligt het niet.

Hoeveel slaap je nodig hebt hangt van verschillende factoren af, Je leeftijd of welk type persoon je bent en of het zomer of winter is.

Baby’s hebben over het algemeen veel slaap nodig, baby’s slapen wanneer ze moe zijn. Wanneer ze ouder worden gaat hun slaap ritme steeds regelmatiger worden.

Kinderen krijgen veel prikkels binnen, ze kijken tv, gaan naar school, spelen met vriendjes of vriendinnetjes. Ze hebben een goede nachtrust nodig om al deze prikkels te verwerken.

Daarnaast zijn ze flink aan het ontwikkelen, een goede nachtrust bevordert het ontwikkelproces. kinderen slapen over het algemeen tussen de 7 en 9 uur per nacht.

Pubers en jongvolwassenen hebben veel slaap nodig, ze hebben zo’n 9 uur slaap per nacht nodig. dit is vanwege hun groeiproces en vanwege het feit dat ze naar school gaan en hiervoor goed uitgerust moeten zijn zodat ze de concentratie er goed bij kunnen houden.

Volwassenen hebben gemiddeld 8 uur slaap nodig. Dit geldt niet voor alle volwassenen uiteraard, sommige hebben ook genoeg aan 6 of 7 uur per nacht terwijl andere aan de 8 uur nog lang niet genoeg hebben.

Senioren hebben minder slaap nodig als alle bovenstaande categorieën omdat ze niet meer echt ontwikkelen. Senioren hebben gemiddeld aan 6 uur slaap per nacht genoeg, maar het komt ook vaker voor dat ze overdag een dutje doen.

10 tips om beter te kunnen slapen

Hieronder geef ik je 10 tips over hoe je beter en makkelijker in slaap kunt komen. Lees ze snel, je kunt ze vanavond nog proberen!

1. Hoe belangrijk is slapen voor je gewicht? Word natuurlijk wakker

Hierboven heb ik je al vertelt dat je slaap afhankelijk is van verschillende factoren, één van die factoren was dat het seizoen invloed heeft op de hoeveelheid slaap die je nodig hebt. In de zomer heb je minder slaap nodig als in de winter, dit vanwege dat het winterseizoen vooral donker en grauw is en in de zomer is het meestal zonnig.

In de zomer heb je minder slaap nodig vanwege het hoger gehalte vitamine D dat in je lichaam zit vanwege de zon. hoewel er in de winter niet zoveel zon te zien is en de kracht van de zon afneemt zijn er ook zogenaamde ‘Wake-up lights’. Dit zijn wekker’s die een lamp bevatten die in een tijdsbestek van ongeveer 20 minuten de zonsopgang na bootsen waardoor je op een natuurlijkere manier wakker wordt.

Zon's opkomst

2. Neem geen suiker voor het slapen gaan

Het is niet slim om voor het slapen gaan iets te eten wat veel suiker bevat. Doordat je suiker eet gaat je bloed sneller stromen en krijg je meer energie en dat is juist iets wat je niet wilt hebben als je wil gaan slapen.

Het is beter om voor het slapen gaan een kopje warme melk of thee te drinken.
Mocht je toch veel honger hebben dan zou je bijvoorbeeld een bakje havermout kunnen nemen. Dit vult wel maar veroorzaakt geen zogenaamde ‘sugar-rush’.

3. Ontspan voordat je gaat slapen

Het is belangrijk om tijd te maken voor ontspanning voordat je gaat slapen.
Als je net uit werk of uit de sportschool komt en je gaat meteen je bed in dan zit je nog vol adrenaline en dat maakt het slapen vrijwel onmogelijk. Het is belangrijk om voor het slapen een beetje tot rust te komen door bijvoorbeeld een douche of bad te nemen of even rustig muziek te luisteren.

4. Zorg voor wat frisse lucht

Schone, frisse lucht kan ervoor zorgen dat je sneller en ook lekkerder slaapt, als je alle ramen en deuren gesloten hebt voordat je gaat slapen komt er geen frisse lucht meer binnen.

5. Bouw een ritme op

Als je een goed slaapritme hebt opgebouwd is dit ook beter voor je slaapkwaliteit. Ga vaste tijden naar bed en sta ook op vaste tijden op. En probeer dit ook vast te houden als je vrij bent van bijvoorbeeld school of werk.

6. Geen elektronica

Je zult het wel vaker gehoord hebben nu we leven in het tijdperk van de elektronica, Apparaten zoals mobieltjes en computers zenden elektrische golven uit je invloed kunnen hebben op je slaapkwaliteit. Hoewel er niet echt bewijs voor is dat het daadwerkelijk invloed heeft op je slaapkwaliteit zijn er wel voldoende onderzoeken die uitwijzen dat het niet gezond is voor je lichaam om de hele nacht aan elektrische golven te worden blootgesteld.

7. Probeer ademhalingsoefeningen

Wat vaak goed werkt voor het slapengaan is het uitvoeren van ademhalingsoefeningen. Op internet zijn veel van deze oefeningen te vinden.

De meest simpele en bekende oefening is het tellen. Voordat je gaat tellen adem je een paar keer diep in- en uit en probeer je de spanningen van je dag van je af te laten glijden.

Check bij jezelf hoe je je voelt, geef je spanningen even de aandacht en hierna probeer je ze los te laten. Vervolgens begin je met tellen, je begint bij 1000 en zo tel je af naar 0 probeer tussen het tellen door niet te stoppen maar blijf je focussen op het tellen!

8. Probeer eens melatonine

Melatonine is het slaaphormoon, Dit hormoon zorgt ervoor dat je je rustig en ontspannen voelt en je meer slaap krijgt. Bij het slaapritme speelt melatonine dus een belangrijke rol. Hoe ouder je wordt, hoe minder je deze lichaamseigen stof aanmaakt.

9. Verhelp gesnurk

Snurken is een grote oorzaak van irritatie en een slechte nachtrust. Een snurkende partner naast je in bed is niet een van de prettigste dingen die je kunt ervaren, bij een gezonde levensstijl kun je het gesnurkt kwijt raken.

Stimuleer je partner om de sigaretten en drank te laten staan en gezond te gaan leven. Dat kan het gesnurkt verminderen. Als dit niet werkt kun je nog altijd goede oordoppen kopen.

10. Krijg overdag voldoende daglicht

Als je wakker bent is het belangrijk om ook naar buiten te gaan want het zien van daglicht heeft ook invloed op je slaap als je in bed ligt. Daglicht maakt namelijke een stofje genaamd serotonine aan, Dit is de voorloper van het hierboven genoemde stofje melatonine.

Ga dus als je de kans hebt een keer naar buiten bijvoorbeeld in je pauze op werk of school.

Nog meer hulp bij het slapen ontvangen?!

Hoewel de tips hierboven redelijk algemeen bekend zijn werken ze natuurlijk ook niet voor iedereen.

Er zijn helaas geen wondermiddelen voor het veel voorkomende ‘slaap probleem’.

Wat bij mij erg goed heeft gewerkt is het boek: Perfect Slapen in 7 Stappen.

Ze gaan je onder andere helpen bij:

-Het afrekenen met ‘Slaapangst’.
-Het aanmaken van de juiste hormonen op het juiste moment.
-Het herstellen en versterken van je natuurlijke lichaamstemperatuur.

En natuurlijk nog veel en veel meer!

Dit is een e-book dat jou in 7 stappen met succes gaat helpen naar die heerlijke nachten waar jij zo naar verlangt en ik beveel het van harte aan.

Koop vandaag nog het boek: Perfect Slapen in 7 Stappen, en reken voorgoed af met die slapeloze nachten! Nu tijdelijk 50% Korting. Al meer dan 1500 mensen gingen je al voor

Ja! Ik wil zorgeloos slapen!

1 reactie op “Hoe belangrijk is slapen voor jou en je gewicht? 10 tips om goed te slapen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *