Spiermassa opbouwen en vet verbranden - 4 manieren om dit te doen
Healthy Point.nl - Lees je Fit
Spieropbouw 26 december 2018
mm
thom Geen reacties

Snel afvallen? Maar heb je geen tijd en zin om lang in de keuken te staan? Dan is dit voor jou de oplossing.

Ik wil slank en fit worden

Kun je spiermassa opbouwen en vet verbranden op hetzelfde moment? Voor sommige wel en sommige niet. Je kunt het behalen met deze 4 manieren.

Man aan het fitnessenKun je spiermassa opbouwen en vet verbranden op hetzelfde moment? Dat is één van de mysteries die de fitness industrie bezig houdt. De één zegt dat het wel mogelijk is, de ander beweert weer van niet. Om nu voor eens en voor altijd een punt achter deze discussie te plaatsen vertel ik je hieronder 4 manieren hoe je het voor elkaar krijgt om spiermassa op te bouwen en tegelijkertijd vet te verbranden.

Spiermassa opbouwen en tegelijk vet verbranden, hoe doe ik dit?

Over het algemeen kiezen mensen 1 doel. Dit is meestal bulken of cutten, oftewel: aankomen of afvallen. Bulken kun je doen door veel goede eiwit, koolhydraat en vet bronnen te eten en hoog in je calorieën te zitten.

Cutten doe je door onder je caloriebehoefte te eten en goede vetten en eiwitten binnen te krijgen, maar de koolhydraten moet je zo veel mogelijk laten staan.

Zowel bulken als cutten heeft zijn voor- en nadelen. Bij bulken word je sterker en ontwikkel je spiermassa. Maar je krijgt ook meer vet. Bij cutten verlies je lichaamsvet, maar daarnaast verlies je ook spiermassa, kracht en energie.

Voormalig trainer en medewerker van het voedingssupplementenbedrijf iSatori -wat een bekend merk is in Amerika- heeft de afgelopen jaren honderden tot duizenden mensen getraind. Hij heeft een programma ontwikkelt waarmee het mogelijk is om op hetzelfde moment vet te verbranden en spiermassa op te bouwen.

Tijdens het trainen van zijn atleten heeft hij zich gehouden aan 4 pijlers. Dit was: voeding, supplementen, training en mindset. Door dit allemaal op orde te hebben kun je zowel cutten als bulken tijdens één en dezelfde training.

Het is wel echt hard werken, maar Stephen Adele heeft een plan in elkaar gezet dat voor duizenden mensen werkt.

Snel gespierd worden door training

De 4 manieren om je doelen te bereiken

Hieronder ga ik de 4 manieren beschrijven waardoor je zowel kunt vet verbranden als spiermassa opbouwen op hetzelfde moment. Hier komen ze:

1. Bulken en cutten

Wanneer je spiermassa wilt opbouwen en tegelijk vetmassa wilt verbranden, ben je dus tegelijk aan het bulken en cutten.

Deze 2 methodes staan lijnrecht tegenover elkaar doordat je bij bulken veel moet eten en een calorie-overschot moet hebben en bij cutten minder moet eten en een calorie-tekort moet hebben.

Vooral voor beginnende sporters is het makkelijk om dit voor elkaar te krijgen. Dit komt omdat beginners nog heel veel te behalen hebben. Het is allemaal nieuw voor het lichaam en je zit nog niet aan het zogenoemde ‘plateau’.

Mensen die beginnen met afvallen hebben vaak bijna geen spiermassa. Zodra ze beginnen met sporten vallen ze vaak snel af en ontwikkelen ze spiermassa. Ben je dus nog geen fanatieke sporter? Dan is het voor jou heel makkelijk om te bulken en te cutten op hetzelfde moment.

Bulken en cutten voor gevorderden

Wanneer je lichaam meer gewend raakt aan de training, neemt de verandering meer af. Als je al heel weinig lichaamsvet hebt, probeert je lichaam wat vet vast te houden. Dit is het overlevingsmechanisme van ons lichaam. Dit dient ervoor te zorgen dat we niet zullen verhongeren.

Voor spiermassa werkt dit ook zo. Ben je al gespierd? Dan stopt je lichaam met nieuw spierweefsel aanmaken. Om dan toch spiermassa te kunnen ontwikkelen is een calorie-overschot een vereiste.

Het zal dus steeds moeilijker worden naar mate je fitter bent om spiermassa op te bouwen en vet te verliezen. Dit is de reden waarom veel sporters bulken en cutten.

Als je deze twee methodes afwisselt, kun je optimaal resultaat behalen.

2. Wissel snel af tussen cutten en bulken

Door snel af te wisselen tussen cutten en bulken blijft je lichaam ongeveer rond hetzelfde gewicht, terwijl je lichaamssamenstelling verandert. Dit is een goed teken, dat betekent namelijk dat je vet verliest en spiermassa aankomt.

Het is aan te raden om steeds twee weken te bulken en dan één week te cutten. Probeer op dagen dat je krachttraining doet, wat meer te eten dan dagen waarop je cardio doet of een rustdag hebt.

Het gevolg van snel afwisselen tussen de twee methodes is dat je lichaam snel wisselt in anabool en katabole staat, oftewel: weefsel opbouwende en weefsel afbrekende staat.

Doordat je ze snel afwisselt kun je van beide methodes het meeste voordeel ervaren.

Meisje aan het hardlopen

3. Neem voldoende rust

Vergeet ook zeker je rustdagen niet. Wanneer je traint verbrand je geen vet, dit gebeurt pas wanneer je rust.

Door goed te trainen, verleng je het vet verbrandingsproces. Probeer op je rustdagen ook zo min mogelijk spierinspanning te verrichten zodat ze optimaal kunnen herstellen.

Tijdens het rusten verbrand je dus vetmassa en bouw je spiermassa op omdat je spieren aan het herstellen zijn.

4. Vergeet cardio niet

Probeer krachttraining te combineren met cardiotraining. Dit word ook wel HIIT training genoemd. HIIT staat voor: High Intensity Interval Training.

HIIT training is ideaal om vet te verbranden. Een HIIT training is een ideale manier om spiermassa te trainen terwijl je extra calorieën verbrand. Ook stimuleer je de groeihormoon aanmaak waardoor je extra spiermassa aanmaakt, word je metabolisme extra geboost waardoor je de vetverbranding extra stimuleert en heeft het ook nog een positief effect op de gezondheid van je hart.

In mijn artikel ‘Extra vetverbranding door HIIT trainingen‘ kun je alle informatie, voor- en nadelen en tips vinden die je nodig hebt om HIIT goed uit te voeren en er een mooi en gezond figuur mee te bereiken.

Conclusie

Uiteindelijk is het mogelijk om spiermassa aan te komen en vet te verliezen op hetzelfde moment. Maar het is wel belangrijk dat je weet, omdat je zo snel afwisselt tussen bulken en cutten, je lichaam heel weinig tijd heeft om over te schakelen. Hierdoor zul je de veranderingen die je lichaam doormaakt minder snel gaan zien.

Je verbrandt niet zo snel vet als dat je je puur focust op cutten. En zo werkt dat ook met spiermassa opbouwen.

Voor beginnende sporters ligt het meer voor de hand dat het bulken en cutten samen gaan. Ben je meer getraind? Dan zul je veel discipline en geduld moeten hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *