Supplementen tegen spierpijn - Zo voorkom je spierpijn + 7 Handige tips
Healthy Point.nl - Lees je Fit
Fitness 29 september 2018
mm
thom Geen reacties

Snel afvallen? Maar heb je geen tijd en zin om lang in de keuken te staan? Dan zou dit voor jou dé oplossing kunnen zijn!

Ja! Ik wil snel afvallen!

Spierpijn, iedereen kent het wel. Maar wat kun je er aan doen? Genoeg! Ontdek in dit artikel welke supplementen je kunt gebruiken om spierpijn te voorkomen of genezen en ontdek onze 7 handige tips die je absoluut moet uitproberen.

Man aan het fitnessenIedereen kent het gevoel van spierpijn wel. De een vind het geen probleem, en voor de ander is het een hel. Hoe je het ook went of keert, spierpijn hoort nu eenmaal bij inspanning. In dit artikel ga ik je vertellen wat de beste supplementen tegen spierpijn zijn.

Ook ga ik je uitleggen wat spierpijn precies is, of je spierpijn kunt voorkomen en geef ik je wat tips om spierpijn te verzachten.

Wat is spierpijn en hoe ontstaat het?

Spierpijn kan een naar gevoel zijn. Je krijgt het voornamelijk door de spieren in te spannen maar ook door bijvoorbeeld ziek zijn of je spieren verkeerd bewegen. Hier kom ik later op terug.

Bij spierpijn ontstaan er kleine scheurtjes in de spieren die ontstaan door bijvoorbeeld krachttraining. Spierpijn is  een lokale pijn die je voelt in de spier(en) die je hebt getraind. Je kunt deze pijn ervaren als een stijf en pijnlijk gevoel in de spier en als zeurende pijn.

Spierpijn is vrij onschuldig, 24 uur na de inspanning zijn de spieren meestal het pijnlijkst en over het algemeen is spierpijn na 48 uur zo goed als weg.

Is de spierpijn na langere tijd nog steeds niet verdwenen en is de plek gezwollen en voelt deze warm aan? Dan zou het kunnen zijn dat de spier is gescheurd en is het aan te raden direct contact met een arts te zoeken.

Spierpijn bij ziekte

Misschien ken je het wel, je ligt ziek op bed en toch heb je spierpijn. Dit komt voor wanneer je niet voldoende voeding binnen krijgt en voornamelijk op bed ligt.

De spierpijn die je voelt komt doordat je lichaam de spiermassa als brandstofbron gebruiken. Om te voorkomen dat je tijdens ziek zijn spiermassa verliest is het verstandig om extra bcaa’s of amino’s in te nemen. Dit om je spieren te beschermen.

Man ligt uitgeput op grond

Kun je spierpijn voorkomen?

Spierpijn is zeker te voorkomen. Je kunt spierpijn bijvoorbeeld voorkomen door voor een (intensive)workout een goede warming-up te doen voor de spieren die je wilt gaan gebruiken. Door te rekken en strekken en de spieren warm te maken met een oefening met licht gewicht is de kans op spierscheurtjes kleiner.

Cooling-down

Het is ook belangrijk om na de training een cooling-down te doen. Tijdens een cooling-down bouw je de inspanning geleidelijk af. Doordat je geleidelijk afbouwt kan je lichaam zich beter aanpassen aan de rust die je spieren krijgen na de workout.

Om spierpijn te voorkomen en je spieren ook goed te laten ontwikkelen en groeien is het ook belangrijk om minimaal 1 dag na de training rust te houden. Zo kunnen de spieren voldoende herstellen waardoor ze sterker worden en de kans op blessures verkleint.

Hoe fitter je bent, hoe minder kans op spierpijn je hebt.

Later in dit artikel geef ik je een aantal handige tips die je kunnen helpen met spierpijn voorkomen en/of genezen.

De beste supplementen tegen spierpijn

De onderstaande supplementen zijn geen vervanging voor voeding en dien je ook altijd te gebruiken in combinatie met een gezond voedingspatroon. Ook gezonde voeding kan namelijk helpen bij het voorkomen of genezen van spierpijn.

Ikzelf gebruik deze supplementen ook regelmatig en ben erg te spreken over de werking.

Pot met pillen

1. ZMA

ZMA is een mengsel van vitaminen en mineralen waaronder Zink, Magnesium en Vitamine B6. De combinatie van deze 3 ingrediënten is ideaal om bij spierpijn te gebruiken. In dit ZMA product is ook Vitamine B5 en Vitamine D3 toegevoegd.

Dit is om het energieniveau te ondersteunen maar ook om sterke botten te behouden.

De voordelen van ZMA:

• Heeft een positieve werking op het immuunsysteem
• Draagt bij aan een normale hormoonhuishouding
• Zorgt voor sterke spieren
• Helpt bij het tegen gaan van vermoeide spieren en bij het ontspannen van de spieren na intensieve inspanning

ZMA

Bestel nu een maand verpakking ZMA bij Bodylab.nl >

2. Glutamine

Glutamine mag ook absoluut niet ontbreken als het gaat over spierherstel. Glutamine is bij veel sporters een zeer gewaardeerd essentieel aminozuur. Dit omdat een glutamine bron zoals glutamine poeder zeer belangrijk is bij het snel herstellen van je spieren.

Je hebt slechts 5 gram per dag nodig na de training.

De voordelen van Glutamine:

• Glutamine vormt een laagje om je spieren waardoor ze beschermt blijven en sneller herstellen
• Glutamine helpt bij het ontgiften, hierdoor zit er minder zuur in de spieren waardoor je minder spierpijn zult ervaren
• Een een sterke positieve werking op het immuunsysteem

Glutamine poeder

Bestel nu Glutamine poeder bij Bodylab.nl > 

Bestel nu Glutamine Poeder bij Body & Fitshop.nl >

3. Animal Pak

Op het gebied van vitamine supplementen is Animal Pak het meest krachtigst en compleet. Animal Pak  heeft alle Vitamine’s van A tot Z en daarnaast een compleet profiel van aminozuren en mineralen. Dit houdt dus in dat in Animal Pak alles bevat wat jij nodig hebt.

Door alle aminozuren, vitamines en mineralen toe te voegen zul je gezonder worden en daarnaast ook nog een boost geven aan je spierherstel en spieropbouw.

De voordelen van Animal Pak:

• Alles wat je nodig hebt in één product
• Perfect uitgebalanceerde hoeveelheden
• Door time-release formule word alles maximaal opgenomen door het lichaam
• Ideaal voor snel spierherstel
• Geeft spieropbouw een boost

Animal pak van universal

Bestel nu Animal Pak bij Body & Fitshop.nl >

Bestel nu Animal Pak bij Bodylab.nl >

4. BCAA

BCAA’s is één van de meest gebruikte supplementen als het om spierherstel en spieropbouw gaat. Wanneer je je spierpijn wilt voorkomen of genezen is het belangrijk om je spieren snel te kans te geven om te kunnen herstellen.

Met BCAA is snel spierherstel absoluut mogelijk en ook zeker aan te raden bij spierpijn.

De voordelen van BCAA:

• Verminderd of voorkomt spierpijn
• Beschermt de spier tijdens inspanning
• Verbeterd de spieropbouw
• Maakt de spier sterker waardoor hij meer bestand wordt tegen spierpijn

Bcaa van ESN

Bestel nu BCAA bij Bodylab.nl >

Bestel nu BCAA bij Body & Fitshop.nl > 

Tips tegen spierpijn

Mocht je onverhoopt last krijgen van spierpijn dan kun je een aantal dingen doen om de duur van de spierpijn te verkorte en de spierpijn te verzachten.

Dit zijn ze:

1. Rustig opbouwen

Om zo min mogelijk last te hebben van spierpijn is het verstandig om niet meteen met zware gewichten te gaan gooien. Je spieren zijn nog niet warm en zijn dus erg gevoelig voor blessures en schade.

Doe voor elke training een warming-up om je spieren warm te krijgen en voor te bereiden voor de training. Zo komt er ook bloed en zuurstof in de spier waardoor je lekkerder traint, meer kracht hebt en uiteindelijk ook minder spierpijn zult voelen.

2. Voldoende rust nemen

Geef je lichaam voldoende tijd om te herstellen na een training. Zorg ervoor dat je niet 2 dagen achter elkaar zwaar traint. Wanneer je dit wel doet maak je het onmogelijk voor je spier om te herstellen en maak je de spierpijn dus alleen maar erger.

Ook heeft het geen zin omdat je van 2 keer achter elkaar trainen niet sneller gaat groeien of sterker zult worden, het gaat alleen maar langzamer.

Zorg ook dat je voldoende slaapt. Probeer om gemiddeld aan zo’n 7 tot 8 uur slaap per nacht te komen. In de nacht herstellen je spieren pas echt goed.

Man in grasveld

3. Stretchen en warming-up

Door te rekken en strekken maak je je spieren klaar voor de arbeid. Je maakt hiermee je spieren namelijk flexibel en loop je minder risico op blessures. Ook komt er in de spier meer bloed waardoor je minder snel last zult hebben van spierpijn.

Ik zie niet vaak mensen rekken en strekken en dit is eigenlijk zonden, omdat je door rekken en strekken je doelen ook sneller zult behalen.

4. Ga naar de sauna

Naar de sauna gaan is een hele goede manier om je spieren te herstellen van spierpijn. Door de warmte van de sauna ontspant de spier. De temperatuur van de sauna zorgt ook dat de bloedvaten open gaan staan waardoor er meer bloed en voedingsstoffen in de spieren terecht komen die ze dan weer kunnen gebruiken om sneller te herstellen.

Tijdens het bezoek aan de sauna ontspannen je spieren dus. Maar ze ontgiften ook. Hierbij zweet je giftige stoffen uit die ook weer het herstel belemmeren.

Vrouw in de sauna

5. Stap in een koud bad

Wanneer je hebt gesport en je komt thuis, stap dan in een koud bad (een douche mag natuurlijk ook). Door de kou trekken de bloedvaten samen waardoor de voedingsstoffen langer in de spier blijven zitten.

6. Gezonde voeding

Sommige voeding zorgt ervoor dat pijn verminderd. Gember is zo’n voedingsstof, maar ook zalm, bananen, noten, kip yoghurt en eieren zijn goede pijnstillende voeding.

Maak voor jezelf dus een maaltijd met een paar van deze ingrediënten en je zult de volgende dag een stuk minder spierpijn hebben.

7. Blijf wel bewegen!

Zoals ik net al beschreef is het belangrijk om rust te nemen na een training. Maar hiermee bedoel ik niet dat je bijna niet meer moet bewegen.

Wanneer je bijna niet meer beweegt worden je spieren stijf en zullen ze nog meer pijn gaan doen. Ook de doorbloeding zal dan minder zijn waardoor de spierpijn langer duurt. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een andere doelgroep te gaan trainen.

Heb je gister benen gedaan? Doe vandaag dan borst.

Man die hardloopt

Conclusie

Spierpijn komt veel voor en is over het algemeen vrij onschuldig. Het is zeker niet prettig, maar er is genoeg aan te doen om deze pijn te verzachten of te voorkomen.

Probeer bijvoorbeeld een paar van bovenstaande tips uit in combinatie met de supplementen beschreven in dit artikel.

Ik weet zeker dat de spierpijn in de toekomst een stuk minder zal zijn.

Zo niet, dan ben je altijd welkom om ons een vraag te stellen via het onderstaande reactieformulier of via onze Facebook pagina.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *