Verantwoord afvallen: 12 tips om gezond gewicht te verliezen
Healthy Point.nl - Lees je Fit
Afvallen 8 december 2017
mm
thom Geen reacties

Snel afvallen? Maar heb je geen tijd en zin om lang in de keuken te staan? Dan zou dit voor jou dé oplossing kunnen zijn!

Ja! Ik wil snel afvallen!

verantwoord afvallen? In dit artikel geef ik je 12 tips over hoe je gezond af kunt vallen, vertel ik je wat je WEL en NIET moet doen en waarom dat zo is.

Buik omtrek meten Veel mensen zijn ontevreden over hun lichaam, maar weten niet zo goed hoe ze al dat overtollige vet kunnen verbranden. Er zijn zo veel diëten, trainingsschema’s en andere hulpmiddelen om gewicht te verliezen, dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Hierdoor wordt écht gewicht verliezen voor velen onmogelijk.

Zit jij in dezelfde situatie? Dan helpen wij je graag. Op deze pagina geven we je 12 tips om gezond gewicht te verliezen, voor de lange termijn.

Alle tips op deze pagina helpen je op een verantwoorde manier af te vallen. Vind je het belangrijk gewicht te verliezen zonder je lichaam te schaden? Dan zijn deze tips zeker iets voor jou.


Tip 1: werk aan een beter eetpatroon

De meeste mensen die af willen vallen, volgen tijdelijk een dieet. Door een streng dieet te volgen, kun je inderdaad gewicht verliezen. Toch heeft diëten een groot nadeel, namelijk dat je slechts tijdelijk bezig bent gezonder te eten. Je valt af op het moment dat je aan het diëten bent, maar je komt vanzelf weer aan als je jouw oude eetpatroon weer oppakt. Wil je gezond afvallen op de lange termijn, zonder jojo-effect? Dan ga je niet diëten, maar werk je op de lange termijn aan een beter eetpatroon.

 

Je volgt geen crashdieet meer, maar je schrapt de ongezonde voedingsmiddelen voor altijd uit je eetpatroon. Dit betekent dat je geen snoep, geen koeken, geen chips en geen fastfood meer probeert te eten. Door dit soort etenswaren en dranken uit je eetpatroon te schrappen, val je op een gezonde manier af. Niet voor eventjes, maar voor altijd.

 

Tip 2: koop kookboeken met gezonde recepten

Door gezonder te koken, kun je veel gewicht verliezen. Vind je het lastig gezonde gerechten klaar te maken? Dan kun je enkele kookboeken met gezonde recepten kopen. Er zijn kookboeken met ingewikkelde recepten, maar er zijn ook vele kookboeken met eenvoudige recepten om gezonder te eten. Door deze kookboeken te kopen, krijg je volop inspiratie om gezonder te koken.

 

Tip 3: beweeg 30 minuten per dag

Het is helemaal niet nodig iedere dag naar de sportschool te gaan als je af wil vallen. Voldoende beweging is belangrijk, maar iedere dag uren intensief sporten is absoluut niet nodig. Door slechts 30 minuten per dag te bewegen, kun je al veel gewicht verliezen. Door je fiets te pakken naar je werk, de boodschappen lopend te halen of iedere dag na het eten even een stukje te wandelen, kun je al gemakkelijk en gezond afvallen.

Man aan het fietsen

Tip 4: wees niet te streng voor jezelf

Je wil gewicht verliezen, maar dit betekent niet dat je nergens meer van mag genieten. Het is niet verstandig iedere dag een lekkere reep chocolade te eten, maar je mag af en toe best zondigen. Wees absoluut niet te streng voor jezelf, want dan wordt afvallen juist lastiger. Het is de bedoeling dat je een gezond eetpatroon vindt dat je langere tijd vol kunt houden, zodat je op de lange termijn af kunt vallen. Houd jij je gezonde eetpatroon langer vol als je af en toe wat lekkers mag eten, dan is dit prima.

 

Tip 5: eet langzamer voor gezond afvallen

Heb je de slechte gewoonte jouw maaltijden snel naar binnen te werken? Dan kun je gewicht verliezen door jezelf aan te leren wat langzamer te eten. Eet je langzamer, dan voel je namelijk beter of je wel of niet vol zit. Dit betekent dat je sneller stopt met eten, op het juiste moment. Het is misschien lastig om jezelf aan te leren langzamer te eten, maar je kunt wel veel afvallen door jouw eettempo net iets te verlagen. En ben je het eenmaal gewend langzamer te eten, dan is dit absoluut geen probleem meer.

 

Tip 6: drink minder alcohol

Je mag best alcohol drinken als je af wil vallen, maar het is niet verstandig iedere dag een glas alcohol te drinken. In alcohol zit namelijk veel suiker en suiker kun je beter vermijden als je af wil vallen. Een paar glaasjes wijn in het weekend mag best, maar iedere dag een fles wijn drinken is niet bepaald verstandig.

 

Tip 7: koop kleinere borden

Nog een tip om af te vallen zonder hier enige moeite voor te doen! Door kleinere borden te kopen, schep je vanzelf kleinere porties op. Schep je kleinere porties op, dan ben je minder snel geneigd te veel te eten. Zeker als je zo iemand bent die altijd zijn of haar bord leeg moet eten, is het verstandig kleinere borden te kopen. Je eet alsnog iedere dag netjes je bord leeg, maar onbewust eet je wel minder dan je gewend bent.

 

Tip 8: neem gezonde snacks

Veel mensen denken dat je slechts drie keer per dag mag eten als je gewicht wil verliezen. Dit is niet waar. Sterker nog, het is beter om meerdere kleine maaltijden per dag te eten als je gezond af wil vallen. Dit betekent dat je af en toe een snack moet nemen.

 

Snacken is prima, maar dan moet je natuurlijk wel gezonde snacks eten. Denk hierbij aan fruit, noten of mueslirepen. Snoep, koeken, chips en andere ongezonde snacks laat je staan. Vind je dit lastig? Dan haal je deze snacks gewoon niet meer in huis. Heb je geen dropjes, chocolade, koeken, chips en andere ongezonde snacks meer in huis, dan kom je minder snel in de verleiding iets ongezonds te eten als je tussendoor honger hebt.

Gezonde hamburgers op plank

Tip 9: drink veel water

Je water bestaat voor ongeveer 70 procent uit water. Het is belangrijk dit waterniveau op peil te houden, simpelweg omdat je lichaam water nodig heeft om diverse lichaamsprocessen uit te kunnen voeren. Om jouw maaltijden goed te verteren, heeft je lichaam bijvoorbeeld water nodig. Drink je niet voldoende, dan wordt jouw eten niet goed verteerd. Dit betekent dat je sneller te maken hebt met overgewicht, simpelweg omdat je niet voldoende vocht binnenkrijgt. Door iedere dag iets meer te drinken, kun je hier iets aan doen.

 

Het is belangrijk goed te drinken, maar ongezonde dranken kun je beter laten staan. Niet alleen frisdranken zijn ongezond, maar sapjes uit de supermarkt zitten ook vol suikers. Het is dan ook beter om ook deze dranken te laten staan. Wij raden je aan water of thee te drinken om je waterniveau op peil te houden, want deze dranken zijn in ieder geval niet ongezond.

 

Tip 10: vier je successen

Ben je 5 kilo afgevallen? Dan mag je dit best vieren. Dit doe je niet met een ongezonde snack of een flesje wijn, maar met een ander (gezond!) cadeautje voor jezelf. Trakteer jezelf bijvoorbeeld op een mooie trui, koop een leuk boek om je succes te vieren of ga een avondje naar de bioscoop om te vieren dat je jouw eerste mijlpaal bereikt hebt. Door jouw successen steeds te vieren, heb je meer motivatie om te strijden voor je volgende doel. Spreek je bijvoorbeeld met jezelf af dat je een dagje naar de sauna mag als je 10 kilo bent afgevallen, dan heb je een extra reden om je echt in te zetten in de strijd tegen de overtollige kilo’s.

 

Tip 11: honger jezelf niet uit

Veel mensen die af willen vallen, hongeren zichzelf enkele dagen of zelfs enkele weken uit. In het begin zie je zeker resultaat als je een tijdje niets eet, maar op de lange termijn heb je er helemaal niets aan jezelf uit te hongeren. Stop je met diëten en ga je weer ‘normaal’ eten, dan kom je namelijk gewoon weer aan. Dit betekent dat al die dagen of zelfs weken van uithongeren voor niets zijn geweest!

 

Wil je gezond afvallen, dan is het absoluut onverstandig jezelf uit te hongeren. Niets eten is namelijk hartstikke slecht voor je lichaam, zeker op de lange termijn. Daar komt nog bij dat het heel vervelend is om de hele dag met een hongergevoel rond te lopen. Heb je de hele dag honger, dan is het lastiger een dieet goed vol te houden. Is het lastiger een dieet goed vol te houden, dan ben je sneller geneigd om terug te vallen op je oude eetpatroon. Dit betekent weer dat je sneller geneigd bent om terug te vallen op je oude gewicht.

 

Tip 12: vertel anderen dat je wil afvallen

Tot slot is het verstandig om andere mensen te vertellen dat je af wil vallen. Op deze manier heb je een stok achter de deur om inderdaad gewicht te verliezen. Weet niemand dat je af wil vallen, dan is het gemakkelijker gewoon weer terug te vallen op je oude gewoonten. Zeker als je van jezelf weet dat je het lastig vindt af te vallen, is het verstandig meerdere mensen over jouw goede voornemen te vertellen.

 

Je kunt ook samen met iemand af proberen te vallen. Start je samen met gezond afvallen, dan kom je minder snel in de verleiding om jouw strijd tegen de overtollige kilo’s op te geven. Dit betekent dat je jouw gezonde leefstijl langer vol kunt houden en meer kans hebt inderdaad gewicht te verliezen.

Verantwoord afvallen met de Afslank Receptenbijbel

Je hebt nu 12 handige tips gekregen over hoe je op een verantwoorde manier af kunt vallen.

Je hebt hierin ook gelezen dat een goed eetpatroon en gezonde voeding erg belangrijk is. Dit kan bepalend zijn voor hoe snel en hoeveel jij gaat afvallen.

De Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm kan jou hierin ondersteunen. Oscar heeft een receptenboek geschreven die vol staat met heerlijke gevarieerde recepten voor in de ochtend, de middag en de avond + (gezonde) snacks!

Wil jij meer informatie over de Afslank Receptenbijbel? Al meer dan 500 mensen zijn je al voorgegaan!

Ja! Ik wil meer informatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *